Od czasu kiedy tak właściwie gospodarka naszego kraju podlega prawom wolnego rynku, a w związku z tym od ponad dwudziestu lat, zmienia się bardzo w wielu przypadkach wygląd ulic i środkowych placów w miastach. Wiąże się to z tym, że zasiedlające miejskie lokale firmy nieraz przekształcają siedziby, plajtują lub ewentualnie wręcz odwrotnie, rozwijają się oraz przenoszą w inne rejony. Trudno się przyzwyczaić, która domena internetowa należy do jakiej firmy, bowiem zmienia się to z rozległą częstotliwością. Porządnym przykładem może być wygląd kluczowej ulicy dużego miasta, jakim jest Łódź.

Na dawniej, typowo handlowej ulicy, sklepów już adekwatnie nie ma. Są banki, restauracje, operatorzy telefonii komórkowej. Wyjątkiem są sklepy jubilerskie, które mają tam własne siedziby od dziesiątków lat. Jubiler okazał się najbardziej odporny na rynkowe zawirowania, a jubilerskie firmy są najbardziej stabilne. Udało im się też przetrwać bardzo zawiły okres gwałtownego wzrostu czynszów dla lokali użytkowych w dokładnym centrum miasta oraz pewnego spadku popytu w okresie gospodarczego kryzysu.

W czasie wakacyjnych wędrówek, zwiedzania miast lokalnych oraz europejskich, najczęściej oprócz wizyt w miejscach historycznych i zabytkowych, odwiedza się także sklepy.

Zagląda się do sklepów z produktami regionalnymi, pamiątkami, odzieżą, ceramiką itd. Warto złożyć wizytę też punktom sprzedaży jubilerskim, nie bez żadnego ale w celu zakupu jakichś drogich akcesoriów. Jubiler przyzwyczajony jest do przyjmowania klientów, którzy tylko oglądają wystawione przedmioty rodzaju pierścionki zaręczynowe. Sklep, czy tez poniekąd, salon jubilerski zaprojektowany i zaaranżowany jest tak, żeby tworzyć coś w rodzaju galerii, czy muzealnej ekspozycji.

Poszczególne precjoza są w sposób uporządkowany i zamierzony zaprezentowane z myślą o podkreśleniu ich urody i atrakcyjności. Najcenniejsze przedmioty nie są w stanie w witrynach rywalizować ze sobą, wzajemnie się zaćmiewać, wprost przeciwnie, powinny posiadać bezpośrednie otoczenie właściwie neutralne, podkreślające wartości tego właśnie, najcenniejszego budynku. W sklepach jubilerskich panuje specyficzny klimat dyskretnej elegancji oraz braku pospiechu.