Manualna skrzynia biegów jest pierwszym typem skrzyń, jakie ukazały się w wozach. Przez wielu modeli te uważane są za najlepsze. Zwłaszcza doceniają je kierowcy wyścigowi. Skrzynia ręczna pozwala nam w opcjonalnej chwili zmienić bieg na większy lub zredukować. W czasie rychłej dynamicznej jazdy, na przykład na torze wyścigowym, jest ona niezbędnym detalem utrzymania wysokiej prędkości. Aktualnie większość starszych samochodów jest wyekwipowana w ten rodzaj skrzyń. Wymaga on pewnego wyczucia obrotów silnika. Zmiana biegu w takim aucie odbywa się przez wykonanie kilku czynności.

W pierwszej kolejności należy nacisnąć pedał, a w następnej kolejności zmienić bieg i zdjąć nogę ze sprzęgła w słusznej szybkości. Jeżeli zrobimy to zbyt gwałtownie, samochód ma prawo niebezpiecznie szarpnąć. Nie jesteśmy w stanie też wykonać tego zbyt można, ponieważ grozi to uszkodzeniem tarczy i docisku sprzęgła. Wymiana tych szczegółów jest wysoce kosztowna, bo żąda wyjęcia skrzyni biegów oraz odłączenia od niej wszelkich pomniejszych części, co jest niezmiernie czasochłonne – wypróbuj skrzynia dsg. Skrzynia biegów jest mechanizmem niebezużytecznym w dowolnym wozie.

Umożliwia on tak oznaczane przełożenie oraz efektywne wykorzystywanie mocy uzyskanej w czasie pracy silnika. Silnik jest łączny ze skrzynią za wsparciem sprzęgła. Istnieją różne rodzaje sprzęgła. Najpopularniejsze to sprzęgło pneumatyczne i hydrauliczne. W dzisiejszych czasach, dzięki odpowiednio rozwiniętej technice, zmiana biegu w aucie jest kwestią paru sekund. Dawniej była to czynność wielostopniowa, polegająca na niejednokrotnym wysprzęgleniu oraz zmianie biegu na luz. Biegi w aucie trzeba zmieniać w zależności od obrotów silnika. To dzięki skrzyni biegów silnik nie ulega przegrzaniu i pracy na wysokich obrotach, co powoduje pokaźniejsze spalanie.

Jeżeli w stworzonym przez nas samochodzie nie posiadamy miernika obrotów, jesteśmy w stanie zmieniać biegi na tak zwane wyczucie. Trzeba wtenczas posłuchać pracy silnika. Gdy pracuję zbyt głośno, należy natychmiast zmienić bieg na wyższy. Najprostsze przekładnie możemy zanotować przy rowerach górskich. Skrzynie biegów opierają się na pokrewnych, lecz o wiele znacznie bardziej trudnych maszyneriach.