Podstawowym zadaniem skrzyni biegów jest optymalne wyeksploatowania mocy silnika. To ona gwarantuje nam zdobycie najwyższej prędkości samochodu przy stosunkowo niskich obrotach. Gdyby nie istnienie skrzyni biegów, samochodem zdołalibyśmy jeździć jedynie po prostym terenie.

Jazda pod górki, często wybitnie strome, jak w przypadku aut terenowych, nie była by możliwa. Skrzynia, prócz tego fundamentalnego zastosowania, umie również przekształcić kierunek wyjścia mocy silnika. Gwarantuje nam to jazdę na biegu wstecznym. Do biegu wstecznego wewnątrz skrzyni wykorzystuje się trzy koła zębate, z czego jedno jest detalem ruchomym. Oddzielenie silnika od skrzyni jest możliwe podczas wybrania pozycji luz.

Najczęściej znajduje się ona pomiędzy biegami. Silnik funkcjonuje wówczas samoczynnie, nie napędzając samochodu. W co niektórych autach, prócz lewarka do szablonowej zmiany biegów, znajduję się również drugi, który umożliwia nam zwiększenie lub ewentualnie redukcję całego przełożenia – są również remont skrzyni automatycznej biegów.

Dobra skrzynia biegów powinna nam zagwarantować rozległą trwałość i niezawodność. Budowa skrzyni biegów jest dosyć karkołomna. W jej obudowie jesteśmy w stanie odkryć trzy wały: sprzęgłowy, najważniejszy i pośredni. Moc silnika jest emitowana na wałek sprzęgłowy, który przekazuję ją za pośrednictwem kół zębatych na wał pośredni. Na wale pośrednim i kluczowym znajdują się kolejne koła zębate, odpowiadające za zmianę biegów. Cały układ musi posiadać właściwe smarowanie.

Stosuje się do tego trafny olej przekładniowy. W starszych skrzyniach nieraz wolno było się spotkać z przełożeniem bezpośrednim. Jest to wałek sprzęgłowy połączony z wałkiem głównym. Pomiędzy nimi nie następuje żadna zmiana prędkości pracy układu. Sporo osób zastanawia się także, czym jest nadbieg. Jest to mechanizm, który powoduje, że prędkość wałka głównego jest pokaźniejsza niż sprzęgłowego. Zdarzają się skrzynie, gdzie występuje więcej aniżeli jeden nadbieg. Są one bardzo przydatne w samochodach, albowiem umożliwiają długodystansową jazdę bez zmiany biegu i zminimalizowanie spalania samochodu. Ze względu na swoją budowę cały mechanizm waży blisko 40 kg.