Według inauguracyjnych szacunków, koszt powtórnego otwarcia najdłuższego połączenia kolejowego w Europie, zamknął się kwotą przeszło miliarda euro. Inwestycja ta, łącząca szlakiem kolejowym Londyn z Turcją, jest rozpoczęciem do modnego już połączenia na tej samej trasie w czasie międzywojennym. To smutne, dziesięciolecia zamkniętych granic między indywidualnymi krajami, nienajlepsza infrastruktura kolejowa i spychanie kolejnictwa na boczny tor, spowodowały, że połączenie to na początku lat dziewięćdziesiątych anulowano. Ewidentnie ekspresowo zapełniono tą lukę licznymi połączeniami autobusowymi i lotniczymi, niemniej jednak nie było to już to samo. Kolej z Londynu do Turcji nieodłącznie połączona była albowiem z luksusem oraz splendorem, jakich nie zapewni dzisiaj żaden środek lokomocji.

Wagony o najważniejszym stopniu wykończenia i wyposażenia wspólnie ze cudowną obsługą i doborowymi daniami, jakie podawano dla pasażerów, pozostają do dziś niedoścignionym wzorcem, do jakiego wszyscy pragną zmierzać. Inwestorzy, za pomocą jakich udało się w zeszłym miesiącu reaktywować to złączenie, liczą się z początkowo małym zamiłowaniem własną propozycją – więcej o tym na domenie koszty życia w Singapurze. Polskie wybrzeże liczy sobie powyżej sześćset kilometrów. Mimo, iż przenigdy nie byliśmy morską potęgą, zainteresowanie rodaków do morskich podróży było porządnie legendarne od wieków. Mimo to dopiero w ostatnim dziesięcioleciu, wolno ogłosić, iż nasza idealna żegluga pasażerska złapała wiatr w żagle.

W uprzednim roku statki, jakie zaokrętowały do polskich portów dalekomorskich, przewiozły ponad osiem milionów pasażerów. Oznacza to, iż w przeciągu dekady dziesięciokrotnie częściej jeździmy w ten sposób. W obszernej mierze jest to podyktowane zarówno polepszającemu się poziomowi stworzonego przez nas życia, jak i wielomiliardowymi inwestycjami w portowe nabrzeża jak oraz statki. Unijne dotacje dopisują takim wydatkom, albowiem naturalnie morska żegluga pasażerska ma posiadać w unijnym budżecie priorytet. Wspólnota chce równolegle rozwinąć w ten sposób turystykę i rejony nadmorskie w Unii. Poza tym transport morski jest jednym z w najwyższym stopniu przyjaznych dla środowiska naturalnego, bowiem w przeliczeniu na jednego pasażera, zużywa on ośmiokrotnie mniej paliwa niż dla przykłady samochód. Można już ujrzeć pierwsze rezultaty takich inwestycji nad polskim wybrzeżem.